Σύμφωνα με την επιστήμη της Αγιουρβέδα, το στρες είναι μια κατάσταση κατά την οποία διαταράσσεται η ισορροπία του νου. Ο νους θεωρείται ότι βρίσκεται σε ισορροπία όταν δεν ταράζεται και είναι καθαρός και σταθερός. Η επιστήμη της Αγιουρβέδα αναλίσκεται πολύ στην ισορροπία του νου, γι’ αυτό και ένας από τους επικρατέστερους ορισμούς της, είναι: Ιατρι- κή Νου–Σώματος. Προκειμένου γι’ αυτό έχει στο οπλοστάσιό της πολλά εργαλεία. Ειδικότερα, το μυαλό χαρακτηρίζεται από τρεις ιδι- ότητες ή «gunas». Αυτές είναι η «sattva» (γνώ- ση, καθαρότητα, φως), η «rajas» (δράση, πάθος) και η «tamas» (αδράνεια, άγνοια). Οι νοητικές (ψυχικές) διαταραχές ή ανισορροπίες προκαλού- νται όταν η «sattva» μειώνεται ενώ η «rajas» και η «tamas» αυξάνονται. Όταν η «sattva» μειώνεται, μειώνονται αντίστοιχα η ψυχική δύναμη, η αποφασιστικότητα, και η σω- στή κρίση. Όταν αυτή η κατάσταση παραταθεί, ο νους στρεσάρεται, γεγονός που με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει σε άλλες ψυχικές διαταραχές όπως: κατάθλιψη, φοβίες και νευρική αδυναμία. Στη σύγχρονη εποχή της ταχύτητας, καθένας μας είναι εκτεθειμένος σε κάποιο βαθμό στρες. Ορισμέ- νοι, όμως, μπορούν να το διαχειριστούν καλύτερα από άλλους. Αυτό εξαρτάται από την ποσότητα της «sattva» που έχουν τη συγκεκριμένη περίοδο. Όταν ένα άτομο βρίσκεται σε κατάσταση υψηλού «sattva», είναι ήρεμο, προσεκτικό, υπομονετικό και επιδεικνύει έντονα θετική στάση. Από την άλλη, τα υψηλά επίπεδα «rajas» και «tamas» οδηγούν σε καταστάσεις απελπισίας, απόγνωσης, ανυπομονησίας, φόβου και άγχους. Το άτομο βιώνει νοητική σύγχυση, οκνηρία και αδυναμία, με αποτέλεσμα να επιδεικνύει αρνητική στάση και να μην είναι σε θέση να διαχειριστεί το στρες. Και βέβαια γίνεται περισσότερο ευάλωτο σε πάσης φύσεως ασθένειες.

Αυξήστε τη sattva (γνώση, καθαρότητα, φως) Ακολουθούν μερικές μέθοδοι για την αύξηση της «sattva», οι
οποίες εάν εφαρμοσθούν θα επιφέρουν ταχύτατα αποτελέσματα:

  1. Διατροφή
    Στην Αγιουρβέδα, η τροφή θεωρείται πολύ σημαντικό φάρ- μακο, για το νου και το σώμα. Για να μειωθεί το στρες, θα πρέπει κανείς να καταναλώνει τροφές που αυξάνουν τη «sattva». Φρέσκα φρούτα, φυσικοί χυμοί, λαχανικά, ξηροί καρποί, μέλι, γιαούρτι, βούτυρο ghee, φρέσκο βούτυρο, και βουτυρόγαλα (αποβουτυ- ρωμένο γάλα) θεωρούνται εξαιρετικά τρόφιμα για την αύξηση της «sattva». Ακόμη, συστήνεται η μείωση του μαύρου τσαγιού, καφέ, προϊό- ντων από λευκό αλεύρι, σοκολάτας, λευκή ζάχαρη, τροφίμων βα- θιάς ψύξης και καυτερών μπαχαρικών, δεδομένου ότι τα τρόφιμα αυτά αυξάνουν τη «rajas». Η Αγιουρβέδα φροντίζει για το σύνολο του ατόμου (σώμα, νους, πνεύμα) και ως εκ τούτου συνιστά τη χορτοφαγία.
  2. Αναπνοή
    Ο νους έχει στενή σχέση με την αναπνοή. Το άτομο όταν βρίσκεται σε στρες έχει σύντομη και ρηχή αναπνοή, ενώ όταν είναι χαλαρό και ευτυχισμένο, η αναπνοή του είναι βαθιά, μακριά και αργή. Τεχνική αναπνοής: Καθίστε χαλαρά και αναπνέετε βαθιά χρησι- μοποιώντας τους μύες της κοιλιακής χώρας. Κατά την εισπνοή το διάφραγμα πρέπει να διαστέλλεται και κατά την εκπνοή να συ- στέλλεται. Αυτό θα σας χαλαρώσει αμέσως.
  3. Άσκηση
    Η άσκηση δεν θεωρείται καλή μόνο για τη σωματική υγεία αλλά είναι εξίσου καλή και για το νου, καθώς ρυθμίζει τα επίπεδα των ορμονών, βελτιώνοντας τη διάθεση. Καλό είναι να ασκούμαστε συγκεκριμένη πάντα ώρα της ημέρας, κατά προτίμηση το πρωί. Για αρχή, μια καλή άσκηση είναι το ζωηρό περπάτημα. Η γιόγκα επίσης θεωρείται μια εξαιρετική άσκηση, ενώκαι το κολύμπι (όχι πρωταθλητισμός) είναι επίσης χαλαρωτική δραστηριότητα.
  4. Διαλογισμός
    Ο διαλογισμός είναι μια μέθοδος που ηρεμεί τη σκέψη μέσα από την εστίαση σε ένα αντικείμενο για ορισμένο χρόνο. Μπο- ρείτε να επικεντρώσετε την προσοχή σας σε ένα αντικείμενο, μια εικόνα, ένα ήχο ή ένα «mantra». Σύμφωνα με έρευνες, βρέθηκε ότι ο διαλογισμός επιβραδύνει την αναπνοή, ρυθμίζει την κυκλο- φορία του αίματος, χαλαρώνει τους μύες και συμβάλλει στη μείωση του στρες.
  5. Χαλάρωση
    Είναι πολύ σημαντικό να κάνουμε σύντομα διαλείμμα- τα από τη δουλειά μας και να χαλαρώνουμε το νου μας. Ένας απλός τρόπος χαλάρωσης είναι η στάση της γιόγκα, γνωστή ως «Shavasana»: Ξαπλώστε ανάσκελα με τα πόδια ελαφρώς ανοιχτά και τα χέρια σας να σχηματίζουν γωνία 15 μοιρών με το σώμα. Αφήστε όλους τους μύες του σώματος να χαλαρώσουν. Κλείστε τα μάτια σας και επικεντρωθείτε στην αναπνοή. Αναπνέετε βαθιά και παρακολουθείτε νοερά την αναπνοή σας. Μπορείτε να εφαρ- μόζετε αυτή τη στάση για 5 λεπτά, μία ή δύο φορές την ημέρα.
  6. Αγιουρβεδικές θεραπείες
    Όλες οι αγιουρβεδικές θεραπείες, εκτός των άλλων, αυξά- νουν τη «sattva». Μια δημοφιλής αγιουρβεδική θεραπεία για την χαλάρωση της έντασης είναι η ροή ελαίου πάνω στο μέτωπο (shirodhara). Η εφαρμογή θερμού ελαίου στο σώμα (abhyanga) τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα αποτελεί, επίσης, μια καλή μέθοδος χαλάρωσης, καθώς και η nasyam (ροή ελαίου στη μύτη), που εξασφαλίζει ανακούφιση για προβλήματα που σχετίζονται με το κεφάλι, ειδικά για πολλούς τύπους πονοκεφάλων.
  7. Αγιουρβεδικά Βότανα
    Εάν έχετε πρόσβαση σε αγιουρβεδικά βότανα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε Brahmi ή Ashwagandha εσωτερικά (από του στόματος). Αυξάνουν τη sattva.
  8. Αυτογνωσία & πνευματικότητα
    Ένας άλλος τρόπος για την αύξηση της «sattva» είναι να γνω- ρίσουμε τον εαυτό μας και να καλλιεργήσουμε την πνευματικότη- τά μας. Η ανάγνωση πνευματικών βιβλίων θέτει τα πράγματα σε προοπτική, και βοηθάει στη μείωση του στρες. Είναι σημαντικό να κάνετε τις παραπάνω θεραπείες κομμάτι της ζωής σας. Με τον τρόπο αυτό, ο νους θα διατηρείται σε μια κα- τάσταση υψηλής «sattva», και εσείς θα είστε πάντα υγιείς, ευτυχι- σμένοι και γαλήνιοι. Είναι τα καλύτερα αντίδοτα σε πάσης φύσε- ως εξωτερικούς κινδύνους…

Οι βασικές αγιουρβεδικές τεχνικές και θεραπείες καθώς και τα μαθήματα
θεραπευτικής yoga διδάσκονται και εφαρμόζονται στο «Σπίτι της Αγιουρβέδα» στη Πλάκα, δίπλα στο Σύνταγμα.
Για Περισσότερες πληροφορίες καλέστε μας στο 2103632350